linnerstuteri

Direktlänk till inlägg 7 mars 2009

Hästdag!!!

Av Susanne Lindh - 7 mars 2009 00:44

I dag har vi verkligen haft hästdag. Först utställningstränades Jackpot och Brenin. Dom var sega gubbar och inte så himla pigga. Efter lunch kom Anna och Fredrik,Stuteri Björkåsen för att titta på Sec C och lämna ett träns.

Efter kaffe utan fika, ja bantar jag får alla lida, åkte Anna och Fredrik vidare och vi hängde på hästkärran och lastade Myrddin som gick på jättesnällt, Jackpot krånglade en hel del, vi såg att det var för att han inte vill gå på lämmen, men jag trodde att jag var envisare än han. Det var jag inte och när väl lämmen förvandlades till dörrar klev han in utan att tveka. Resan till stamstället Falköping gick bra.

Väl hemma igen lastades Myrddin av och Brenin hämtades. Brenin är ett kapitel för sig, hans mamma förvandlas till vildhäst så fort hon fölar och försöker på alla vis att fölen inte ska ha kontakt med folk. Brenin föddes ute på betet och blev tam fast mamma försökte avråda. Han är väldigt mild och lite ängslig. Och mycket fäst vid mig.

Han är den ende som inte åkt med sin mamma, så jag har gruvat mig en del för att köra honom. Han kom ut fick syn på häst kärran och blev väldigt misstänksam, men han försöker alltid göra det man ber honom om, så han följde med fram och kollade in att kompisen stod på och matte var därinne och även en morot, så med bara en liten puff i rumpan klev han in.Lättast av alla att lasta!!! Jag stod inne i kärran när den drogs igång och i 3 sekunder såg det ut som om han tänkte explodera, men jag kliade honom på halsen och så var faran över. Efter 5 minuter var öronen framåt och han var intresserad av allt nytt och hur lugn som helst. Avlastningen var hur smidig som helst, men dom var trötta i kväll, jag oxå!! 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Lindh - 27 november 2010 20:45

Ibland undrar man mer än vanligt om man har en skruv lös, och jag kan säga att idag, när min gubbe och jag påpälsade till ögonbrynen, gick ut och började gräva fram gamla staketet för att sätt upp nytt, och det var 40cm snö, nästan -10 grader, snöfal...

Av Susanne Lindh - 24 november 2010 23:08

Försov mig i morse och blev väckt av att min veterinär ringde och frågade om vägarna var farbara. For upp och började kika ut genom fönstren, helt väck och nyvaken! Och tänkte att eftersom ingen annan var hemma så var det nog ok. Kl 8.00 var min gu...

Av Susanne Lindh - 22 november 2010 23:30

Har varit rejält sliten idag, man börjar tydligen bli gammal!! Var fortfarande full av inspiration efter Mr Millers föredrag och det kliade i fingrarna att träna uppställning, så Jackpot fick bli försökskanin, alla som känner mig, vet att säga att ...

Av Susanne Lindh - 21 november 2010 23:45

Så var man hemme igen efter avelskonferensen. Har haft en superhelg!!! Trevligt rese-sällskap av Micksarna, intressanta föredrag av Mr Miller som nog inte insåg vilken akut "trimmnings kris" som utbröt hos alla deltagarna, jag tror nog att jag kan ta...

Av Susanne Lindh - 18 november 2010 00:15

Kom hem sent i natt från jobbet och gick givetvis och väckte dom stackars nya Nebo fölen!! Med tanke på dom urusla bilderna som min familj i största välvilja mailat mig så väntade jag mig några krumma och märkliga vrak! Men blev mycket positivt överr...

Ovido - Quiz & Flashcards