linnerstuteri

Alla inlägg den 20 mars 2009

Av Susanne Lindh - 20 mars 2009 23:21

Ytterligare en kall men vacker dag, om ni undrar varför jag tjatar om vädret hela tiden så är det en gammal "arbets-skada" efter att ha varit bonde i 14 år.

 Jag verkade min häst i morse och städade gästrummet. Ja just det jag köpte en brudklänning åt min syster oxå på e-bay UK, den skickas till mig c/o Owen. Det är inte klokt vad användbar den karlen är alltså, och så tar han med den nästa gång han kommer. Han åker till Finland på Tisdag den 24, men har inget till Sverige, men han skulle kanske åka över Sverige hem, så det håller vi tummarna för så kan han komma förbi och hälsa på sin hingst.

 Jag är väldigt glad och inte så lite mallig över att jag får låna Jack, det är ju inte direkt en vana dom har på Nebo att låna ut sina hingstar, och jag vet inte någon "utlänning" som fått låna innan mig. Jag smsar löjliga hälsningar från Jack och berättar allt som händer med honom. Det enda som känns tråkigt är att jag inte klarar att få hull på honom. Jag har ju haft han i snart en månad nu, men som han springer och leker  så bränner han allt jag stoppar i honom.

Pratade med Ingrid Hagberg, Stuteri Sting, oxå idag. Ingrid är väldigt insatt i var en massa olika stuterier ligger i Danmark, till skillnad från mig som inte ens minns vad öarna heter. Så nu är en Skånsk/Dansk stuteri resa på planeringsstadiet. Sedan var det mycket prat om hingstvisningen oxå, det har ju inte blivit mindre nervöst för att det heter hingstvisning istället för hingstpremiering!! Det är klart att det känns trist att Jack inte är anmäld,men jag hade behövt ha honom helst i oktober, för att vara säker på att han har utställningskondition till April.

Charlie fick jag i December och han kunde varit mycket rundare. Och det är en stor omställning för vilken häst som helst att börja gå ut på dagarna och bara vara inne på nätterna och annat grovfoder och vanor osv. Jack har åtminstone varit ute på bete i somras, Charlie stackarn, hade stått i en och samma box i 14 år innan han kom till mig. Ägaren svimmade nästan när jag berättade att Charlie gick med ston och föl på bete dygnet runt.

Bett-träning på kvällen. Små pojkarna blir så ledsna och molokna över tränsen. Ska se om det går att leda dom lite försiktigt i träns i morgon, tar nog grimmor under för säkerhets skull. Nu har  min säng ropat länge på mig så nu lyder jag...

Ovido - Quiz & Flashcards