linnerstuteri

Alla inlägg under november 2009

Av Susanne Lindh - 2 november 2009 00:00

Idag kom veterinären och gav fölen 2:a vaccinationen så nu är det gjort för ett tag. Och tur är väl det för det blir dyrt att vaccinera när det är 15 hästar och 5 hundar som ska ha sina vaccinationer.Jag var väldigt stolt över dom tuffa killarna när jag ledde över dom till stona, och  båda två gick som väldresserade hundar bredvid mig. Tror veterinären blev lite impad oxå för stona ropade som bara den, eftersom dom fick sina barn några timmar senare än vanligt. Och då var fölen så tuttesjuka, att dom inte ens märkte att dom blev sprutade medans dom diade. Så släppte vi ut dom och flickan och jag åkte till sjukhuset för att kolla hur hennes "långtids-blodsocker" låg till och för att hon skulle få vaccin mot svin-influensan, eftersom hon med sin diabetes tillhör en riskgrupp. Tillbaka och tog in hästarna som var genom blöta efter att varit ute i några timmars häll eller hell regn.  Så kom snälla Särken-Annelie och chippade dom och det gick super bra, för hon är snabbast i väst. Så nu är det gjort och i morgon far pappren till UK och jag till Norge. Ny plattform den här gången.

Av Susanne Lindh - 1 november 2009 23:30

I kväll har vi varit så duktiga!! Först så id kontrollerade jag fölen och när vi ända var i farten så lyfte jag fötterna på alla dom små änglarna. För sec B fölen var det första gången och det var en del protester och sprattlanden. Lille gul,  var som vanligt väldigt envis, men han gav med sig till slut. Sting's Silvia som är väldigt lite hanterad innan, kommer sig fantastiskt. Hon lät sig snällt fångas och föstes/leddes ut på stallgången och stod snällt stilla och blev kliad medans jag ritade av henne. Så då passade jag på att lyfta lite "tassar" på henne oxå. Väldigt skeptisk först, men det verkar som hon har ett väldigt trevligt psyke för förutom att hon viftade lite med bakbenen så var hon väldigt snäll. Med henne märker jag stora framsteg från gång till gång. Familjen har lovat att ta ut henne på gången och klia henne regelbundet medans jag är borta. Gubben lovade att försöka få tid att gå ut och gå med henne oxå. Jag har ju en knapp vecka på mig att lyfta fötter och träna henne när jag kommer hem från jobb tills hon ska åka. Pojkarna leds ju 2 gånger om dagen och har lyft fötter massor med gånger så dom skulle hanteringsmässigt kunna åka idag. Men se det får dom inte!!! Så då väntar vi på chipmärkning och vaccinationer i morgon då.

Stort tack till  snälla Emily som inte bara tagit flera av dom fina bilderna som jag har på min hemsida, utan nu oxå har lämnat massor av namn förslag, så stackars lilla gul ska få ett riktigt namn!!! Vi tackar och bugar!!!

Ovido - Quiz & Flashcards