linnerstuteri

Alla inlägg den 21 mars 2009

Av Susanne Lindh - 21 mars 2009 21:58

I dag gick min snälle gubbe upp och matade och släppte ut hästarna så jag fick sovmorgon!!

Så fort jag kom upp så satte vi igång att träna småpojkarna med en rivstart. På med träns och grimma utanpå, och sen gick vi ut med dom och  förbi stoflocken. Jag har tyckt att det är synd om mina "babysar" att dom måste ha bett, men det gjorde jag inte länge till.Hormon-chocken slog till med full kraft!  Dom var så hingstiga och gapade och skrek. Dansade och krökte på nackarna. Helt plötsligt kändes det väldigt motiverande att träns-träna. När vi kommit förbi stona och dom lugnade sig kom jag på den strålande iden att vi skulle gå upp till grannen med ridhus och träna dom där. Sagt och gjort, ringde grannen som egentligen var strängt upptagen med att snickra och inte jättepigg på att vi skulle komma. Suck när vill du komma? sa hon. Vi är på väg sa jag som är känd för att inte acceptera ett nej, ha ha.

Så en stund senare svängde vi in på den lilla vägen som leder till hennes gård. Jag hade nog förträngt att det gick hästar på båda sidor fram till hennes ställe. Det hördes att vi kom, kan man lugnt säga.

Ridhus tog dom med ro. Dom klev in och gick runt som gamla ridskole-hästar. Vi travade lite och sen tackade vi för oss och gick hem.

Lite mindre gnäggande och showande på hemvägen. Dom verkade även helt tillfreds med betten,tuggade och såg nöjda ut. Så bra tänkte jag, nu har dom vant sig, imorgon kan vi leda dom itränsen. Men när vi kom hem så var det som vanligt, på gränsen till panik bara vi rör tränsen. Om det är någon som har något råd vad jag ska göra åt det så är jag jätte tacksam för råd.

Dom har haft tränsen ca en halvtimme åt gången minst 5-6 gånger. Dom är så rädda för tränsen så nu är det tom svårt att få på grimma. Jag försöker verkligen tränsa lugnt och snällt och kliar dom en stund efter.

Jag var ganska trött efter den promenaden som var på dryga 6 km så det säger en hel del om hur otränad jag har tillåtet mig själv att bli. Inte undra på att jag fläskar på mig hela tiden. Och för säkerhets skull åt vi våfflor med vispgrädde och jordgubbssylt till kvällsmat!!

Just nu håller jag på och tvättar om en full tvättvinda med kläder som hängde på tork när min käre sambo fjuttade på ett par kasserade ensilagebalar och hela Södra Kyrketorp upplevde en Lutzendimma som sent ska glömmas! Om kläderna luktade gräsbrand ? Det är bara förnamnet!

Men han har ju goda sidor oxå!!!

Ovido - Quiz & Flashcards