linnerstuteri

Alla inlägg under maj 2009

Av Susanne Lindh - 23 maj 2009 17:36

Full fart hela dagen idag alltså! På förmiddagen tvättade jag och försökte städa undan det värsta röran medans jag väntade på Ingrid Hagberg stuteri Sting och hennes cobsto, Twin med föl. Särken-Annelie som vet att jag har Alzheimer light, ringde och påminnde mig om middagen som Hushållnings Sällskapet annordnade för att fira att Morgan Johnsson varit premieringsförättare i 20 år här i länet.Den hade jag alldeles glömt av att jag anmält mig till.Så efter att ha släppt ut Twin till stona utan föl och visat Jack och övriga ponnysar så åt vi middag och sen var jag ofin nog att säga att jag borde duscha och byta om. Ingrid var då jätte snäll och erbjöd sig att skjutsa mig till Annelie, och det beror bara på min charm, inte på att Ingrid ville se Annelies ponnysar.Så vi susade iväg till Annelie som stod vacker som en  dag i långklänning och kavaj och väntade. Vi tittade på dom 2 stoföl hon har hemma. Annelie har lyckats få 3 stoföl av 3 möjliga!!

Det är verkligen föl av högsta klass, fantastiskt fina!!

Lillemon-Susanne skulle ju oxå vara med, men hon var sjuk så hennes gubbe fick åka i hennes ställe och han fick även äran att köra mig och Annelie till middagen, vi satt i bak och fnissade och drack vin på bästa fjortis manér.

När vi kom fram så kände jag mig som en idiot i jeans och zipper-hoodie med linne under, när jag såg att alla hade klänning eller kostym, som tur var hade vinet kickat in så jag följde med in ändå. Sen var det en massa skojiga spex. Uno Bohman var toastmaster och det var han verkligen rätte mannen till. Maten var försvinnande god och sedan blev det dans. Det var nog mest jag och Annelie som dansade. Jag behöver be den stackars karlen jag tvingade att köpa Whiskey åt mig om ursäkt. Jag hade en kul kväll!!

Av Susanne Lindh - 21 maj 2009 23:50

I dag har Sara från Bron's stuteri och två av hennes vänninor varit och hälsat på. Vi hade en super trevlig stund (tyckte åtminstone jag), solen sken och gårdagens omflyttning hade verkligen gjort susen. Det var lugnt och harmoniskt i stoflocken och mes-Jack fick både komma fram och hälsa på oss och betäcka Bess medans vi stod inne i hagen. Vi såg något som jag aldrig sett innan, när Jack började uppvakta Bess så gick Heulwen dit med bakåtstrukna öron och jag tänkte att nu blir det bråk, men allt hon gjorde var att hämta Bessans fölunge och mota med sig den så den inte var ivägen när mamma och "pappa" skulle vänslas. Bess brydde sig inte alls och betäckningen var väldigt okomplicerad och sen fick Jack hålla avstånd igen.

Men där ser man hur fantastisk naturen är och vilka flockdjur hästar verkligen är!!

Lilla Bell-Ami som nuförtiden heter Mimmi, har verkligen bott in sig och verkar trivas. Hon älskar att vara ute och idag har hundarna varit ute nästan hela dagen,själva när vi var och tittade på hästarna, och sedan med mig och flickan när vi rensade ogräs.

Av Susanne Lindh - 20 maj 2009 11:21

Upptäckte att det blivit sommar medans jag varit borta. Blev lite deppig när jag såg syrenerna blomma vid flygplatsen och tänkte att jag missat finaste tiden, men hemma var det inte så långt kommit, utan jag möttes av vårt stora gamla äppleträd i full blom. Ingen äter äpplena på det trädet för det är så gammalt och vi har blivit bortskämda med nya förädlade sorter som smakar godare, men jösses vad det kan blomma!!!

Hämtade vår "nya valp" på vägen hem, och det är en lustig benämning för det är inte en stavelse som är rätt!! Hon är 10 månad gammal, kullsyster till Luna och vi ska ha henne på långtid åt min vännina, som ska ha en kull på henne eller 2 och sedan är hon vår på riktigt. Hon ser ut som en superfeminin kopia av Luna.

Medans jag varit borta har staketet blivit färdigt och gubben har släppt ut Jack till stona. Tyvärr så gick det även 2 ston där som inte har föl, Rhianon och Hayley, och dom hade tagit rollen som moralens väktare på stort allvar!!!! Bess var i brunst och när Jack, som gick på nåder i andra änden av hagen,  fick syn på mig så trode han att det var dax att göra ett nytt försök nu när förstärkningen äntligen anlänt. Så han sprang fram och gnäggade, Bess kissade, Rhianon och Hayley kom som rasande furier, för att döda Jack och Heulwen med föl och Bella med föl gav sig in i smeten för att inte stå ivägen för "gerilla soldaterna" Jack betsämde sig för att hans back-up inte var så mycket att skryta med och återgick till sin plats i "skamvrån".

Jack har gått med stona i lite mer än ett dygn, den här gången. Han har gått med dom ett dygn eller två tidigare men togs ifrån för att min gubbe tyckte att han var stygg med stona!!!!!! Ja ja. Ut med dom förbaskade stona utan föl, hand betäckte Bess, och så tillbaks med Jack. Och allt var lugnt och fint. Hur kunde du tro att det var Jack som bråkade frågade jag min gubbe( det är åtminstonne som jag minns det men han påstod att jag vrålade hur kunde du va så j...la dum att inte ta bort sto utan föl från sto flocken???)

'Han kunde inte tro att våra snälla hästar kunde vara så ilska utan att det gällde liv eller död tydligen, så han hade trott att Jack var så hotfull!! Ha ha, sist jag tittade så hade mes-Jack fått lov att gå ur sin skamvrå och gå bredvid stona, men inte helt nära.

Ett dygns stress hade gjort att Jack tappat rejält i vikt och jag hoppas han lägger på sig snabbt eftersom Owen ska komma i maj-juni någon gång.

Då hoppas jag han har med sig mitt nya sto som jag aldrig har sett.

Jag har inte hunnit ta några kort, och inte Michael heller haha, men en bild på mitt stiliga jobb-jag kan ni få se,ha ha.



Av Susanne Lindh - 6 maj 2009 12:02

Jag har fått veta av Helle och Linda i Norge att Draken blivit godkänd med  9 8 8 8 8 = 41 poäng och 38 på bruksprovet, det ska vara väldigt bra. 10 på lynnet. Bilder från den utmärkta kusken Lisa Halvorsen, tusen tack Lisa både för bilder och ditt utmärkta jobb med Draken. Nämnas bör även alla på Stuteri Brudvik som faktiskt körde in Draken en gång i tiden och som gjorde ett så bra jobb att det bara var att sätta han i vagn efter flera år av uppehåll från körningen. Enligt Lisa så kan vem som helst köra honom, så snäll är han så det tål att tänkas på!!

Av Susanne Lindh - 1 maj 2009 23:41

Oj oj vad jag sov länge idag. Insåg hur mycket ansvaret att vara arbetsledare har tagit på mig, det kändes som en jätte tyngd lyfts av mina axlar, inte så att det varit negativt, jag kommer att sakna det jättemycket, och "mina gubbar" oxå, bara att det var en lättnad idag. Jag är ju väldigt intensiv i allt jag gör och även med det här.

Släppte ut hundarna i trädgården och gick ut och klappade om alla mina ponnysar. Inga ledsna miner där inte. Fölen gnagde glatt på mig och lillan blev kliad en lång stund.

Senare på kvällen kom Annelie och hämtade Celebration så då fick Symphony gå tillbaks till sina "gamla" kompisar.

Herre gud för en trist och tråkig blogg!!!

Ovido - Quiz & Flashcards