linnerstuteri

Alla inlägg den 25 mars 2009

Av Susanne Lindh - 25 mars 2009 00:57

I morse hade Bella rejäla vaxproppar när jag släppte ut dom. Var och tittade till stona flera gånger under dagen. Tyckte att det kunde vara smart att ta in dom lite tidigare, så vid 19.30 gick jag in, då glufsade Bella i sig sitt foder som bäst. Pratade med Fiffilura- Annika en liten stund och gick ut och tittade igen vid 20.30 Då var ungen redan född, och Bella låg och pustade som bäst. Rev och slet i grindarna som en galning för att komma in och se om det möjligtvis kunde vara ett stoföl, det var det givetvis inte. Jag ringde ut hela familjen att beundra underverket och gubben kom och lyste på ungen med ficklampa, och då såg jag att han var brun inte fux och blev väldigt nöjd med det. En jättefin bläs och 4 vita, lägre i fram och inte helt jämna i bak. I alla fall så gned och gnodde vi den lille med handdukar, och sen sattes ett jättetjockt hundtäcke på honom modell permafrost. Att se dom lära sig äta är det värsta jag vet så då gick jag in en stund. När jag kom ut igen efter en knapp timme åt och smackade han så det hördes lång väg. Men Bella var inte ren, så jag beundrade lille ungen en stund till och sen gick jag in och ringde veterinären, som kom på 20 minuter. Bella fick en spruta med Oxytoxin. Och så sprang Bella och jag och veterinären rullade på efterbörden och så sprang vi igen, under tiden låg den proppmätta fölisen och sov som en gris. Så släppte efterbörden äntligen och Bella fick gå in till sin unge. Veterinären släpade med efterbörden till gamla mjölkrummet och fyllde den med vatten för att se så den var intakt. Och det såg jättebra ut så Bella slapp penicillin, men ska tempas 2ggr om dagen i 5 dagar.

Heulwen har sett lite skum ut i natt så nu ska jag gå ut en sväng och titta till henne då kan jag passa på att tänka ut ett hinggstnamn på J. Annika påminde mig att jag sagt att om jag bara fick hingstföl i år igen så ska jag åka till Wales och sparka Charlie i röven!! Kan jag verkligen ha sagt det? Ha ha

Ovido - Quiz & Flashcards