linnerstuteri

Direktlänk till inlägg 14 september 2010

Lite av varje

Av Susanne Lindh - 14 september 2010 22:55

Vi har börjat vänja av fölen och i natt är första natten dom små liven står i egna boxar, dom har sina mammor i boxarna bredvid så dom tog det hela med ro.

Däremot tycker jag dom är dåliga på att äta sitt kraftfoder, den enda som verkligen hugger in med god aptit är Jackie som redan är stor som ett hus!!

Jag är väldigt nöjd och glad för årets föl och kanske mest av alla för Jackie, så hon är ganska bortskämd, men hon har blivit bättre sedan jag tillbringade en hel dag med Kållareds-Mia, så nu säger gubben att vi ska sluta skicka unghästarna dit på träning, nästa år ska jag få vara där istället, det vore väl investerade pengar påstår han. Jag skyller ifrån mig och säger att någon annan måste skämma bort hästarna när ingen ser.

Det är väl ett ålders tecken att jag blir daltigare och daltigare med djuren, förr brukade katter som dök upp på gården framkalla en massa irritation och jag svor och kallade dom husockupanter, nu minsann så köps det säckvis med torr foder, och en gång om dagen får alla burkmat, ja jag har matat ihop ett helt gäng med katter nu och förra veckan avmaskades dom och när hästarna ska ha sina vaccinationer tänkte jag vaccinera katterna mot kattpest och kattsnuva. Så det verkar som jag håller på att bli en "softy" på gamla dar.

Swalesmoor Brenin Aur eller Charlie kommer tillbax, hans ägare har gift sig och ska flytta till Taihland och tar så lite bagage så möjligt med sig.

Han ringde sent en kväll och sa att den enda han kunde tänka sig att sälja Charlie till var oss och jag behövde inte någon betänke tid alls. När vi avslutat samtalet så kom tårarna. Jag blev så himla glad och tacksam och hjälp vad vi väntar på han nu.

Det blir säkert inte helt problemfritt med 3 hingstar i vinter, men jag vägrar ta ut några sorger i förskott.

Draken har betäckt 12 ston, alla av hög kvalitet vilket gläder oss mycket, han har varit super snäll hela säsongen, lite förvånad över att bara betäcka vid hand tror jag men det fick han snart kläm på, han har gått med våra egna ston som betäcktes medans det fortfarande var stallperiod. Nu håller vi på och väntar ihjäl oss på dom fölen.

Brenhines har ju varit hos Kållareds-Mia hela sommaren och åkt hit och dit på utställningar.  Jag är nöjd med resultaten och allra mest nöjd och imponerad av Mias hantering och fostran av henne.  Efter Riksen så kändes hon så sliten så vi strök henne och lilla Angel fick hoppa in, hon är fortfarande knott-liten men det är helt andra tag i henne, inte alls så ängslig utan säker på sig själv och med mycket mera "go". Att hon fått guld på båda utställningarna och dessutom blev BIR på SPAs utställning har verkligen glatt mig. Vi har kostat på den hästen en förmögenhet i veterinär,prover och medecin så det har varit plåster på såren med hennes framgångar.

Båda är hemma igen från Mia och Brenhines har lagt sig till med kulmage!! Hon mätte senast till 143cm så det blir en stor madam!

Angel har ärvt sin mors aptit och lättföddhet så hon är rund och go hela hon.

Nu hör jag min kudde ropa på mig så  "fortsättning följer"

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Lindh - 27 november 2010 20:45

Ibland undrar man mer än vanligt om man har en skruv lös, och jag kan säga att idag, när min gubbe och jag påpälsade till ögonbrynen, gick ut och började gräva fram gamla staketet för att sätt upp nytt, och det var 40cm snö, nästan -10 grader, snöfal...

Av Susanne Lindh - 24 november 2010 23:08

Försov mig i morse och blev väckt av att min veterinär ringde och frågade om vägarna var farbara. For upp och började kika ut genom fönstren, helt väck och nyvaken! Och tänkte att eftersom ingen annan var hemma så var det nog ok. Kl 8.00 var min gu...

Av Susanne Lindh - 22 november 2010 23:30

Har varit rejält sliten idag, man börjar tydligen bli gammal!! Var fortfarande full av inspiration efter Mr Millers föredrag och det kliade i fingrarna att träna uppställning, så Jackpot fick bli försökskanin, alla som känner mig, vet att säga att ...

Av Susanne Lindh - 21 november 2010 23:45

Så var man hemme igen efter avelskonferensen. Har haft en superhelg!!! Trevligt rese-sällskap av Micksarna, intressanta föredrag av Mr Miller som nog inte insåg vilken akut "trimmnings kris" som utbröt hos alla deltagarna, jag tror nog att jag kan ta...

Av Susanne Lindh - 18 november 2010 00:15

Kom hem sent i natt från jobbet och gick givetvis och väckte dom stackars nya Nebo fölen!! Med tanke på dom urusla bilderna som min familj i största välvilja mailat mig så väntade jag mig några krumma och märkliga vrak! Men blev mycket positivt överr...

Skapa flashcards