linnerstuteri

Alla inlägg under april 2010

Av Susanne Lindh - 6 april 2010 16:00

I morse ringde gubben in lite över 4 på morgonen. -Kom ut fort Brenhines är sjuk!! Kastade på mig kläderna och sprang ut. Brenhines låg genomsvettig i sin box. Satan kolik!! In och ringde, vet svarade inte, ringde till ATG-kliniken som hade stängt, ringde tillbaka till en mycket yrvaken distriktsvetrinär som lovade komma så fort hon kunde.

Ut till stackars Brenhines och försöka få på henne en grimma mellan kramp-attackerna. Bess fick följa med som sällskap och moraliskt stöd. Snälla lilla Brenhines följde snällt med, men var och varannan minut kastade hon sig handlöst omkull. Med huvudet först, körde hon pannan i backen och såg ut som om hon försökte slå en kullerbytta. Det var det värsta jag varit med om, vi gick på gräs så hon inte skulle skrapa sönder sig, och hela tiden tänkte jag på vad Sara och Micke sagt, att dom aldrig gav Luzern för deras hästar fick kolik av det. Så jag förbannade Luzernet och ringde vet och tjatade att hon skulle skynda sig, efter att sett Brenhines kasta sig i 15-20 minuter sa jag till gubben att kommer inte vet snart så får en granne komma och skjuta henne för hon ska inte behöva lida så här, och helt ärligt så trodde jag att hon hade tarmvred och att vi skulle få skjuta henne iallafall. Precis när vi såg ljuset från vets bil kastade Brenhines igen, och jag tyckte att jag hörde en liten fis. Men jag var inte helt säker. Hon kom på fötter igen och vet svängde in på stallbacken.

Jag hade hela tiden oroat mig för hur vi skulle klara att ge henne den kramplösande sprutan, eftersom hon kastade sig hela tiden, men jag hade nog hört rätt , det var nog en liten fis jag hörde för Brenhines slutade kasta sig. På frågan om hon hade tarmvred svarade vet att så ser ingen häst med tarmvred ut, dom är mycket sämre!!! Ja då vill jag aldrig uppleva det tänkte jag.

Brenhines fick en spruta,och den svarade hon fort på,  febern gick ner från 40,1 till normal på 20 minuter, men smärtpulsen var svårare att få ner, den låg på 60 länge..

Efter en stund fick hon gå ut och gå och springa med husse, och vet vågade åka hem. Vi satte på henne ett tjockt täcke och så fick hon en liten, liten tuss ensilage. Och stackars liten vad trött hon var, hon stod där med sitt tjocka täcke och ögonen bara föll ihop hela tiden. Så gubben kunde få åka till sitt jobb, bara 20 minuter försenad, tur att han har förstående arbetsgivare hi hi, alltså Micksarna.

Hemma var nästa dilemma att jag skulle åka på jobb, så sonen fick ta ledigt från skloan och gick hela dagen ut och gick med Brenhines 10-15 minuter var timma och gav henne en liten sudd ensilage var gång. Vid lunch fick hon litegrann väldigt blöt betfor och på eftermiddagen "gick hon på toaletten" så då fick hon gå ut några timmar med dom andra.

Nu ska vi vara väldigt restriktiva med hennes kraftfoder.

Jag är så tacksam mot min familj, dom är världens bästa alltså!!!! Och duktiga och snälla Tobias som skötte Brenhines så bra och plikttroget och dessutom lugnade mig när jag ringde hem femtioelva gånger.

Brenhines kommer säkert att tappa en hel det i hull, och det känns ju väldigt tråkigt nu innan hon ska iväg till Mia, men hon lever och det är huvudsaken, för hon är allas favorit med sitt milda vänliga lynne och sin tillit.

Puh vilken pärs

Av Susanne Lindh - 5 april 2010 17:15

   Idag mötte jag Annelie och åkte med henne hem för att titta på Jacks senaste dotter Särkens Lucy. Jag hade ju sett bilder på henne så förväntningarna var väldigt höga.

Laura och Lucy var ute på gårdsplanen och sträckte på benen när vi kom och jösses en sån fin unge!!! Jättevackert huvud, en lång fin hals med flott välvning och kraftiga ben. Att hon sen har en jättefin brun färg och en jättefin stjärn är ju en bonus.  Vi beundrade henne en lång stund och jag försökte ta lite bilder, men min telefon är så slö, så när den väl behagade ta en bild så var Lucy långt ur bild. Så min bild har jag stulit från Annelie...

 Hon är en riktig show-off Lucy, det ska bli väldigt intressant att följa henne i utställningsringen, för jag har en känsla av att det är där hon hör hemma....

Så klappade vi sec B stona Rosie och Spangles som båda är kalasfina ston och det ska bli väldigt spännande att få se deras föl efter Telynau Souza.

Så styrde vi kosan hem till mig och tittade på Jackie och Showman+ alla andra små och stora 4 beningar innan vi tog en snabb och kaklös fika.

Tack för titten och besöket. Jag har haft en knallbra eftermiddag, men jag är lite avundsjuk på din Lucy asså, Annelie

Av Susanne Lindh - 4 april 2010 19:45

Idag har Wish-Camilla varit och hälsat på. Vi började med att titta på pojkarna, gick sedan och tittade på tjocka ston och unghästar, innan vi slutade med att hälsa på fölen. Stona var inte så pratsjuka och travade mest omkring och ville till stoflocken, men Jackie kom fram en liten stund.

Sedan gick vi in och åt middag och pratade massa Cob och tittade på hästar på nätet. Efter en trevlig eftermiddag åkte Camilla hem och jag och resten av familjen städade foderrummet,sadelkammaren och plockade i ordning på vintertäckena. Tack för besöket och en trevlig eftermiddag Camilla

Av Susanne Lindh - 3 april 2010 17:30

I morse när vi kom upp såg vi att vår snälla Kungspython inte var i sitt terrarie. Det finns ett hål i taket som jag lagt en bok och en tyngd över, men jag har väl puffat till boken vid något tillfälle så det blivit en liten glipa, och där hade ormen lyckats pressa sig ut. Och som vi letade, för vi är väldigt glada i den ormen. Men så var vi tvugna att åka och handla och hämta hem sonen som varit på lan, så vi stängde in till toaletter och andra ställen som inte är lämpliga för en orm på rymmen och åkte och handlade. Vi var nästan färdiga när Micksarna ringde, så bestämde att dom skulle ge oss en timme att åka hem och packa upp sakerna på, och leta efter ormen tänkte jag, Micks-Micke har ormfobie. Så på vägen hem sa jag till barnen att vi måste leta efter ormen så mycket vi hann, men om vi inte hade funnit den så fick dom stränga order om att inte säga ett pip om att den var på rymmen till Micke, för då får vi nog gräva ner han som gubben så finkänsligt uttryckte det!

Glädjen var väldigt stor när flickan fann ormen under en byrå i sovrummet och han var ordentligt instängd när Micksarna kom.

Så tog vi en rundtur hos hästarna, och nu var det ett tag sedan Micke och Sara såg dom sist så det var väldigt kul att höra vad dom tyckte.

Jag tror dom blev ganska förvånade över hur mycket Jackpot  och Myrddin hade växt sedan sist. Det är inte så lätt att ta    bra bilder på hästar i fällning, med en sol på väg ner så skuggorna blir större än hästarna. Men han försökte iallafall. Tack snälla för det...

Av Susanne Lindh - 2 april 2010 01:30

i dag kom "mina" små semester-pojkar och ska stanna tills nästa söndag, och oj vad kul cobb-hingstarna tyckte att det var, så kul så att dom faktiskt fick gå in i stallet en stund så vi fick byta översta tråden, den över trästaketet. Men det var snabbt fixat och leken fortsatte sedan på varsin sida av staketet. Juppi är en gentleman ut i hovspetsarna så han nedlåter sig inte till att tramsa med småkillar med ett staket mellan, men Honeypunch lekte hur länge som helst och Jackpot och Myrddin var överlyckliga. I kväll när dom kom in så gick Jackpot från sin mat lite då och då för att sticka in nosen till Juppi och kolla så dom var kvar,och han såg lika belåten ut varje gång han såg sina små vänner.


Här i länet har vi en kär tradition att vi alla åker omkring och tittar på varandras föl, så på eftermiddagen kom Hällebo-Viveca och Nätebäcks-Cilla för att titta på föl och Drake. Så vi tittade på Drake & company, små fölisarna och feta håriga ston. Sen var det dax för fika. Vivecas dotter Isabell är med i fanclubben-för bortskämda-odrägliga-Chihuahuor så hon och Tess lekte med hundarna en stund.

Tack för en trevlig eftermiddag allihop!!!



Av Susanne Lindh - 1 april 2010 01:00

Idag har den snälle Owen varit på snabb-visit och tittat på Jackie och resten av ponnyer och cobbar. Han tyckte Jackie var kraftig och fin, Showman var "very smart". Egentligen var han på väg från Stockholm till Göteborg, så han tog omvägen bara för att hälsa på, och det var ju väldans snällt av honom, Så vi tittade över hästarn, käkade middag och så skickade jag med han en årsbok så han hade något att läsa på färjan och så for han iväg.

Båda fölen har varit ute en stund idag, tyvärr stressar mammorna en del för dom vill gå med flocken, och springer mest så det blir inte så långa stunder åt gången, jag vill inte att fölen blir svettiga eller lägger sig ute.


Stort grattis till Särken- Annelie som fick ett  brunt stoföl i dag  Duktiga Jack som har inlett fölningsäsongen så bra med 2 stoföl av 2 möjliga. Nu hoppas jag bara arr Celebration kan få sin unge asap så jag hinner se bägge innan jag åker och jobbar.

Skapa flashcards