linnerstuteri

Alla inlägg under juni 2009

Av Susanne Lindh - 30 juni 2009 01:34

I morse sov vi länge och jag låg och drog mig i sängen när jag hörde typiska stridvrål från ston. Jävlars har Rhianon fölat!!?? På 3 röda var jag klädd och gubben drogs med i rasande fart och jojomensan dom nya stona hade en liten färsk fölis mellan sig och Rhianon surrade olyckligt runt omkring dom. Hon var svullen och hade märken i bringan och på bogen så hon hade gjort sitt bästa för att försvara babyen sin. Jag rusade in och schasade iväg stona och Rhianon rusade fram till sin unge. Gubben åkte hem efter grimmor och förstärkning, och med gemensamma krafter, dvs den stackars gubben fick bära ungen hem nästan en km med en hysterisk mamma i haserna, och en fölsugen 3 åring som gör sina försök att komma intill. Väl inne i boxen inser vi strax att detta inte är den intelligentaste av föl och efter att försökt få den till äta en stund så mjölkar jag Rhianon och fölis får i flaska. Veterinären rings och hon ska komma och ta ett blodprov så vi kan få reda på antikropps tätheten. Fölisen får ytterligare en gång i flaska och sedna verkar poletten ha ramlat ner för hon äter själv. Alla mina gäster både 2 och 4 benta åker hem och vetrinären kommer och tar proven så jag kan åka till Skara Djursjukhus och ta reda på om fölis bhöver plasma. På Djursjukhuset är jag så trött att jag somnar på bänken utanför labbet och dom är jätteoroliga när dom väcker mig. Fölis ligger  på 400-800 och 800 är vad man vill ha, då är det "fullt" . Nu vet jag ju inte om ungen ligger på 401 eller 799 så fast plasman tydligen är dyr så väljer jag att köpa den och far hem. En jättekanyl sätts av veterinär med 2 stygn och så ska ungen ha en liter plasma, det tar över en timma att pytsa i det. Men ungen är så snäll så snäll och vi tröstar och kliar den hela tiden. I morgon ska Rhianon få ta med sig henne, ja det är ett STO, en Charlies Angel, ut i egen hage.

Av Susanne Lindh - 29 juni 2009 00:27

I natt kom Moslåttas- Linda med vännina hela vägen från Norge med två betäcknings ston till Jack. Helle var snäll och tog emot dom när dom kom vid 5 på morgonen efter att ha kört hela natten Så stona fick pusta i varsin box och dom stackars människorna sov 2! timmar i bilen! Tuffingar norskorna alltså, vi gnäller om vi måste åka 10 mil till hingst!! Så när jag kom hem från jobbet så var gubbe och ungar på väg till Liseberg och och norska partyt satt och åt frukost. Lindas fina ston, Storhaugs Magic Victoria och Moslåttas Lady Lorina släpptes ut och allt gick bra så vi packade in oss i bilen och åkte till Falköping där Helle och Sverre-Tobias hoppade på tåget till Göteborg och Liseberg medans vi andra hade shopping i alla 3 "hästaffärerna". När vi inte fick in mera i bilen så åkte vi hem och provade Lindas ston+ Hildes Storhaugs Primrose. Inga brunstiga, men dom tyckte att Jack var en stilig karl det syntes. Så fyllde vi vatten och fodrade några som var inne, bla Symphony som har ont i magen. Så tände vi grillen och drack cider och öl. Revben, potatis sallad och vitlöksbröd gled lätt ner. När Lisebergs-gänget kom hem var stämningen hög och vi avslutade kvällen med massa hästpret.

Av Susanne Lindh - 28 juni 2009 23:28

Att säga att jag var halvdöd när klockan ringde i morse är en under drift av stora mått!! Men jag kravlade mig upp och väckte flickorna, Tess har en kamrat som ska med på hästutställning för första gången( jag tror tyvärr att det även blev för sista gången, eftersom flickebarnet har normala föräldrar och inte insåg vad hon gav sig in på, och redan efter några timmar var uttråkad till bristningsgränsen!) Frukost åts och saker packades, det sprangs och stressades en hel del men till sist var lastbilen fylld och alla hade gått på utan tvekan, även Jackpot som aldrig åkt lastbil. Och hör och häpna vi kom i tid!! Med minuter till godo, men ändå. Det blev en himla röra när vi kom fram, jag var tvungen att leda Jackpot en stund innan Gunns super duktiga och trevliga flickor trollade fram en box till honom.Så Tess lastade ur sin ponny själv och satte på utställningshuvudlag och gick upp och visade henne helt utan stög eller råd från mig. Hagaby-Maria skrev åt domare Morgan Johnsson så Tess kände att hon hade stöd av någon hon kände i ringen och Morgan är ju en domare som är väldigt positiv till unga handlers. Tess gjorde ett bra jobb och fick guld på Symphony och strålade i kapp med solen!!

Så var det Anna-Kareninas tur och hon fick guld och fölis silver. Symphony blev Junior-Champion. Annelies strålande vackra Särkens Wera blev BIR och Karenina BIR-reserv. Sec C såg jag bara Anna-Karins D'abernon Billie Jean som såg knallfin ut.Så var det sec A som stod på tur Micksarna Sara och Michael var på plats med Linners Athena som inte riktigt var på humör och visade inte sin fina trav, så då blev det silver, hon har både diplom och flera guld innan, men får man dom inte till att visa sig så vad gör man!! Rosinic Kate var på bättre humör och blev guld belönad. Björkåsarna Anna och Fredriks Carisma levde upp till sitt namn ochtravade dessutom så det tog andan ur en och blev BIR. Dusten showade loss och fick guld och vann sin klass. Samtal hem med order att lasta Heulwen och Hedwr och komma. Så var det lunch och alla var uthungrade och lät sig väl smakas av grillmat och mackor. Fantastiskt gott och billigt!!! Så var det då Jackpots tur, han var så snäll att göra i ordning, men herregud vad han gapade när han kom ut ur stallet. Gubben har sprungit med honom  hemma så han blev väldigt förvånad när jag skulle springa med honom och hasade mest omkring. Silver med en jättebra kritik, där Morgan var nöjd med allt utom smådetaljer med benen, var jag mycket nöjd med. Han har  alltid varit väldigt lätt i framdelen och idag var inget undantag, jag var väl nervös och trött för jag gjorde något jag inte brukar göra någonsin, jag ryckte han i munnen. Den stackaren fick panik och stegrade sig ännu värre och slog med frambenen så han fastnade i ledtygeln, och då blev han ännu räddare, men "drog ner" sig själv så han inte kunde stegra mer och efter det har han inte stegrat mer! Undras hur länge det ska sitta i?

Cobbarna var 36 så det tog evigheter innan Heulwen fick komma in i sin klass. Heulwen tänkte bara på sitt föl och gubben tänkte på något helt annat än att visa häst så det gick ju som det gick! Guld och 2:a i klassen var bra nog med den visningen! Fölet var vääääääldigt billigt ett tag. Han vägrade trava och ville mest skaffa sig nya vänner och lukta stona i baken. Även han 2:a och alla fölen fick silver, men med en bra kritik med bla utmärkt sida så jag var nöjd. Gubben skickades hem och jag missade BISet när jag lastade Heulwen och Hedwr, men Derwen cobben Atgof vann med fina lilla Björkåsen Carisma som reserv. Stort grattis till Anna och Fredrik!!!!!

Fy tusan vad det var segt att mocka alla våra boxar och lasta alla hästar, men vi kom iväg till slut. Stort tack till Gunn Johansson för en fantastiskt bra och välorganiserad utställning!!! Och ett stort tack till Emelie Lindberg som har tagit alla bilderna från utställningen..Klockan 20.45 började jag jobba natt!!

Av Susanne Lindh - 27 juni 2009 22:33

Uppe i hyfsad tid, och så plockades alla ston med föl in. Bella och Heulwen verkades under stånk och stön från min sida, under tiden badade Helle  sec A vallack Molinas Stardust, Dusten och sec A stoet Åvangs Leading Star, Lita med sockersöta stofölet Molinas Golden Star vid sidan. Sen var det ju det att Helle så gärna ville åka till  duktiga Kållareds-Mia och titta på hennes superfina sec B. Så då sa jag att hon kunde åka så skulle jag bada Molinas Anna-Karenina med föl åt henne. Så Helle for iväg och jag hjälpte barnen att bada Symphony. Tess gick med henne tills hon torkat och satte på henne ett täcke.Så badades AnnaKarenina och hennes föl medans gubben och sonen gick upp till betet och hämtade hem Jackpot. En kort paus och så badade jag Jackpot , först helt själv men så kom gubben och jag fick lite hjälp. Inte för att det behövdes, det är fantastiskt vad socialtränad han blev av att vara på utställning i april. Men det är ju alltid trevligt med sällskap. När det sen var dax för Heulwen och Hedwr började jag tycka att det var lite tjatigt men dom var snälla så det gick skapligt fort. Gubben såg väldans uttråkad ut och smet in medans jag borstade ut svansar och skar manar. Helle hade haft ett mycket trevligt stuteribesök och kom hem nöjd och glad så vi kunde ägna resten av natten åt att krita ben och klippa öron. När jag la mig var klockan närmare 3 och tom jag tyckte att det är en skum hobby jag har!!

Av Susanne Lindh - 26 juni 2009 22:24

I dag har vi varit på Skara sommarland. Jag låg mest i solen och slappade och hade det jätteskönt medans Helle och barnen levde rövare i bassängerna..

När vi kom hem kom Bron-Sara med dottern Merina och hälsade på. Så  vi hängde med Sara och tittade på hästarna istället för att verka dom som vi borde. Helle tog sig samman och verkade sina men då hade min gubbe knoppat in så jag sköt upp mina verkningar till i morgon istället. Kvällen avrundades med vin och djungelkräm (som är som Baileys men med en jättetuff flaska med leopardpäls och det fancy namnet Wild African creme alltså Djungelkräm)

Av Susanne Lindh - 24 juni 2009 22:02

Oj vad jag längtat efter alla i familjen och alla små och stora pälsbollar!!! Fölen såg jättefina ut, och kom fram för att bli kliade. Kraftfodret Heulwen fått medans jag varit borta ihop med betet hade gjort underverk och hon hade "kroppat"på sig bra. Åringshingstarna såg fina och förnöjda ut på sitt "nya" bete. Jag hade en fantastisk promenad i solen medans jag räknade in hästarna. Gubben hade dessutom varit så himla snäll och slagit gräset så det låg på skår och torkade. I kväll kommer Helle Larsen från Stutteri Molina och hennes son Sverre-Tobias. 14 timmar tar det med lastbil från västlandet där Helle bor för att hälsa på mig. Jag måste vara kuligare än jag tror !!!

Av Susanne Lindh - 23 juni 2009 23:59

Jag tycker fortfarande att det är lite skumt att åka helikopter, eller inte så mycket helikoptern, som tanken på att den när som helst kan dimpa ner i havet och slå runt, och att jag då ska försöka ska försöka ta mig ur den,genom ett fönster, samtidigt som 15-20 gubbar, varav några har en rejäl kalaskula!

Ganska skrämmande!! Men jag såg till att sitta bredvid helikoptervakten( alltså en av dom tre som vinkar ner helikoptern på rätt ställe på plattan, ser till att folk inte hamnar i rotorn eller surrar omkring där dom inte ska vara, dom andra två  står med vattenkanoner riktade mot helikoptern ifall någon brand skulle behöva släckas!! Uppmuntrande eller hur?!) så fort jag tyckte att jag hörde konstiga skrammlanden,gnisslanden eller missljud från motorn sneglade jag på han och så länge han sov eller såg lugn ut och inte hopppade ur skorna så bestämde jag att det var inbillning. Hade en underbar biltur hem, 40-års-kris-bilen cabbades ned och med dofter av nyslaget hö och grillad mat susade jag hem i den ljuma sommarnatten.

Har inte så mycket som tittat på hästarna ännu men ser fram emot att få klappa om dom i morgon. Familjen har varit jätteduktiga; Sting- Ingrids cobsto är körd på ultraljud och igångsprutad och färdig betäckt, Symphony är hämtad från Lillemon. I morgon kommer Helle Larsen från Stutteri Molina i Norge och hennes son Sverre-Tobias med en lasbil full av hästar, några ska med på utställningen i Lerum och 2 ska vara här på bete i väntan på Kållareds utställningen och så är det ett cobsto från Hilde Solberg, Storhaug Welshstutteri, som ska betäckas av Jack.Vi ska försöka klämma in Liseberg, Skara Sommarland och några stuteribesök oxå..Bild på Tor 2/4-e plattformen jag har jobbat på.


Av Susanne Lindh - 10 juni 2009 20:49

Min flicka hade keton førgiftning och fick vara 2 nætter på IVA och sen några dagar på avdelningen. Keton førgiftning ær inget att leka med och jag har just nu låååånga funderingar på om jag ska førsøka trappa ner på hæstantalet och ægna mer tid åt min familj.

Følen har slutat snora, men hostar någon gång ibland. Dom har varit så himla snælla att spruta, en kliar och en sprutar, fantastiskt alltså!

Heulwen och Hedwr ær anmælda till utstællningen i Lerum, jag har inte sprungit medans jag varit hemma før jag blir så stel och mærklig i kroppen av att verka hæstar (lat var jag innan, ha ha) och på jobb så ær det mest god mat och desserter!! Så vi får se om gubbe och son klarar att træna dom medans jag ær borta och om dom kanska kan visa oxå. Symphony ær  anmæld, men henne visar flickan och tanken ær att æven Jackpot ska få følja med om han ær i skick før det.

Alla tre 1-års pojkarna leddes ivæg till nytt bete innan jag for så jag hoppas han ær rund och fin nær jag kommer hem. Dom var jættesnælla att leda, vi møtte bilar, och gick med ston på båda sidorna, så jag var vældigt nøjd med hur dom uppførde sig. Om jag stavar som en kråka så beror det på att av någon anledning så ser jag inte stavfelen så bra, nær jag har norskt tangentbord. Ok massa hælsningar från en Nordsjø som ær så vacker att det næstan gør ont i en att titta!!! Jag ÆLSKAR mitt jobb!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Ovido - Quiz & Flashcards