linnerstuteri

Alla inlägg under april 2009

Av Susanne Lindh - 17 april 2009 22:26

Jag har fått ett tillfälligt jobb och jobbar genom Avbytartjänst i Skaraborg åt VÄXA Hallandshusdjur, med att sanera ett hönshus. Det är därför jag har varit så dålig för att inte säga misserabel på att blogga. Det har varit långa dagar den här veckan och jag är ju inte i topptrim precis.

I allafall så kom Annelie Andersson, Stuteri Särken,med sina fina cobston; Calerux Celebration och Rotherdale Lady Laura till Jack i onsdags. Snälla och välhanterade ston och mycket välmeriterade, och det är ju jättekul att Jack får så bra ston när han bara är här en säsong. Laura blev betäckt första gången i går.

Bess har vaxproppar i kväll, men hon brukar läcka mjölk ett par dagar innan fölning så jag tror inte att det blir något föl i natt.

Av Susanne Lindh - 12 april 2009 01:53

Foto Michael Strömberg, Stuteri MIcks 


 Ytterligare en dag med underbart väder!!!

I dag har vi haft en massa folk på besök och det är ju alltid kul!!

Först kom minsta Westernryttar-systern som tävlade på Grevagården för tredje dagen på rad och lämnade sina flickor, en stund efter kom Micke och Sara Stuteri Micks för att titta på fölen,åtminstone var det vad dom sa, jag har mina misstankar om att dom ledsnat på mina urusla bilder på hemsidan och kom för att ta några bra åt mig, ha ha. Det knäpptes en hel del kan jag lova, tillräkligt för att nästa döda deras stackars dator när dom skulle maila över dom, så det fick bli bränna på cd och skicka med gubben i morgon istället. Det ska bli jätte spännande att se bilderna, Jack travade så det tog andan ur oss, och med lite tur eller stor skicklighet så fastnade det på bild.

Så åkte Micke och Sara och en stund senare så kom det ett jätte ekipage och körde ut flytgödseln på vallen. Sen var systern färdig tävlad och kom för att hämta sina små änglar, med var Jessika en Wester kollega som rider Haflinger och är galen i Chihuahuor så det hör ni ju själva att det är en super trevlig tjej!

När vi står vid systerns bil och språkar får vi höra en hund tok skälla, och vid grinden till Jacks paddock, där han står i förhoppningen att han ska få komma in, där står grannens hund från helvetet och skäller. Jag blir helt galen och rusar mot den vrålandes GÅ HEM HUNDJÄVEL!!!!!! Men grannen står bara några meter ifrån hunden så dom tycker tydligen att det är helt ok att våra djur antastas i sin egen trädgård av deras Schäfer!!!

Nästa som kommer är Poda-säljande grannen som jag ringer hem i en hast. Så nu är material beställt till att hägna in hela tomten med, och överst så blir det en eltråd så ska väl Chihuahuorna få vara i sin egen trädgård i fred.

Sena kvällen ägnade jag och sonen åt att ta ner taggtråd så det är klart att börja sätta upp nya staketet till hästarna. Grannarna hade åkt så småhundarna kunde tryggt vara med och hjälpa till. Dom snokade omkring, skällde bort alla monster (och det måste ha fungerat, för jag såg inte ett enda monster på hela tiden) och höll vakt. Det var trötta små vakthundar som slocknade i soffan senare på kvällen. Jag har haft alla möjliga hundraser, även store och "tuffa" men ingen har stulit mitt hjärta som dom här. Jag älskar dom !!!!!!!

Av Susanne Lindh - 11 april 2009 22:21

Vilket underbart väder vi har haft!!! Det har varit över 20 grader varmt, helt ljuvligt!!!

I dag släpptes stona med föl ihop med resterande lilla flock, det har kännts som om hästflocken har fört en tynande tillvaro, först "försvann" Bella, sen åkte Gunillas 2 sec C och helgen efter Marias 2 sec C och sen "försvann" Heulwen. Men nu har det fyllt på lite. Det var odramatiskt och väldigt lugnt, och det var ju bra.Tydligen så trivdes dom väl bra ute för ingen kom hem i kväll utan vi fick gå ut och hämta dom. Dom stod vid sitt vanliga sov-ställe så några planer på att komma hem fanns nog inte.

När Rhianon ätit upp sina 3 morots skivor som hon får som tröst för att hon är så fet att jag inte vågar ge henne något kraftfoder alls, stackars häst!, så klättrade jag upp på grinden och så vidare upp på hennes rygg. Det gick hur bra som helst. DUktig liten tjockis!!!!

Av Susanne Lindh - 10 april 2009 21:43

I dag så har Tess och jag varit lite duktiga med fölen; först satte vi på Jaywalk grimma och tog ut han på gången, sen pillade jag överallt, under magen, kände på stenarna, pillade i och på öronen. Så lyfte jag hovarna en lång stund. Och sen fick han gå i grimma ut till hagen. Samma sak med lille H, han har jag varit lite slarvig med för jag har varit lite sliten efter allt vakande och en massa annat strul. Dom var så duktiga båda två och dom är så tama.

På kvällen när vi tog in hästarna så lät vi Rhianon stå på gången medans vi klappade och kliade henne, då bad jag gubben hjälpa mig upp så jag fick hänga på henne, så det gjorde han. Ingen reaktion, hon vände på huvudet och nosade på mig som jaha hänger du där, ja ja.

Hon är så snäll min bortskämda prinsessa!!

Av Susanne Lindh - 6 april 2009 21:59

När jag tittade igenom min blogg fick jag se att jag glömt skriva att Hayley blev betäckt i fredags! Ja så är det att bli gammal och glömsk. I allafall så kan jag inte räkna eller oxå så tror jag att ston går dräktiga i ett år eller om det var att jag tyckte att Heulwen gått över så länge så det var lika bra att vara ute i tid, så när jag gick förbi Hayley med Jack och hon brunstade så tog jag in henne och efter att dom fått en stund att pussas genom gallret så hämtade jag sonen och 10 sec senare så var det klart.

Och tidigt idag på morgonen så betäktes hon för andra gången, att det inte blev igår när det egentligen skulle vara, är min gubbes fel för han tyckte det var alldeles för tidigt att få föl i början av Mars, idag är han på jobbet så då dansar katterna på bordet. Men visst har han rätt, det blir ett litet h.... om jag inte är hemma och vi har tidiga föl, och ingen är hemma och kan passa på dom och låta dom vara ute en timme åt gången och passa så dom inte lägger sig osv. Men vi kanske har fått råd att bygga en litet hus som dom kan gå in i då. I år måste vi byta tak på ladugården/stallet och det blir inte jättebilligt....

Av Susanne Lindh - 5 april 2009 13:55

I natt blev Linda och jag sittandes och pratade häst och en massa andra viktiga saker i livet. Vid 3 var vi ute så Linda fick röka och så tyckte vi att vi skulle titta till Heulwen samtidigt. Det var släkt i stallet så jag smög in medans jag talade om för hästarna att det bara var jag. Halvvägs till ljus-knappen så tycker jag mig se något vitt på gången, och när jag väl tänt så får jag se ett jättestort föl ligga på gången. Det var några grader minus så vi kastade oss över han(givetvis,det var det första jag kollade) och trär på täcke och släpar han tillbaks till mamma och boxen. Han är jättepigg och reser sig genast och efter en del fipplande så ser och hör vi att han dricker. Han börjar bli varm under täcket och Heulwen är super-super duktig fast det är hennes första föl så vi går in och stupar i säng, då är klockan 4.15

Det är ett "hål" i väggen i Heulwens box som vi har satt en skiva för,dumt nog sparade vi en glipa att pilla in höet genom, tydligen så gick det även bra för ett föl att pilla sig genom där.

Gaute vaknar kl 8, så då går vi ut och morgonfodrar och sen tittar vi på New Holland traktorer på  YouTube. Löshoppningen orkar jag inte åka på alls.

Linda och pojkarna åker hem och Heulwen får gå ut och sträcka på benen en timma med ungen.

Dumma Bella tror att Heulwen snott hennes unge, när vi släpper ut henne och rusar fram för att minsann ta tillbax sin bebis, Heulwen säger över min döda och är beredd att försvara sin unge till sista blodsdroppen. Just som dom backar emot varandra för att börja puckla på, så gnäggar Jaywalk och Bella rycker till och får syn på sin unge och springer fran slagfältet och fram till sin unge. Inbillning kanske eller önsketänkande att hon såg generad ut, men efter det så har det varit lugnt mellan stona och Bella och Heulwen är lika goda vänner igen.

Av Susanne Lindh - 4 april 2009 22:35

Oj oj oj vad vi var trötta imorse, värst för stackars Linda eftersom hennes son Gaute väckte henne klockan 6!! Så åts det frukost och tränset putsades och även Jackpot. Vid ilastningen så hade jag gett upp det där med att få Jackpot att gå på lämmen så det blev dörrar direkt, och har man sett han klev på som en veteran, utan att tveka. Sen blev det lite oroligt när han förstod att han skulle få åka själv, men då for jag iväg så han fick lite annat att tänka på. Det har varit glapp i displayen till kameran som sitter i transporten ända sen vi köpte den men nu har den helt gett upp och jag har ju inte fått fingrarana ur och skickat in den, och det kan jag säga att jag ångrade nu. Så fort han rörde en fot så var jag övertygad att han var på väg att hoppa över bommen. Halv-vägs stannade jag och fällde ner övre luckan och tvingade Linda att åka bakom på ett avstånd där hon såg Jackpot hela tiden. Jösses vad jag är mesig!!!

Väl framme var jag betydligt mer stressad av resan än Jackpot och det känndes skönt att få ställa in han i en box.

En del hingstar var redan visade innan vi kom och resten höll jag på att missa för att jag pratade en sån massa med alla jag såg!!

Tog mig i kragen så jag fick se Tyngwndwn Super-Ted och Cob hingstarna.

Annikas Jaffeth rörde sig fantastiskt bra och var min favorit utav alla hingstarna. Han kom ju in i kvalitetsboken med 9 8 7 7 9= 40 p. Stort grattis till Annika på Fiffilura.

Sen kom jag på att jag faktiskt hade med mig en ponny så jag gick bort till uteboxarna för att titta till honom.

Himmel vad varmt det var i hans box, först trodde jag att han vält ut vatten hinken och lagt sig i den men när jag kom in i boxen och tropisk hetta slog emot mig samtidigt som det droppade från taket förstod jag att det var svett. Jackpot togs snabbt ut i friska luften och han var så svett att det droppade under magen.

Jag gick omkring med honom i ett par timmar, Ole var snäll och löste av mig en stund. När det väl var Jackpots klass tur att bli bedömda var han minst sagt slö.2:a med Silver med en inte allt för imponerande kritik om bla för långa skenor!! Jag hade ju tänkt mig att han ska växa något år till så jag glad för att skenorna inte är korta jag!!

Ja ja det blir fler utställningar och han blev fantastiskt miljö och socialt tränad och det var ju därför jag åkte från början. Grattis till Camilla på Wish som vann klassen med silver.

Efter ganska lång tid så var allt äntligen färdigt och efter att ha mockat så kunde vi äntligen åka hem, och hemma stod en väldigt otålig gubbe och väntade på hästtransporten så han kunde åka och hämta hö.

Maria och Jessi hade hunnit före mig hem. Maria skulle hämta sina sec C, Snork-fröknarna och titta på sin fina sec C åring.

När vi höll på och lasta dom som bäst så kom Norska gänget bestående av Storhaugs Hilde,Ole, Gro och Gitte. Mycket praktiskt med hjälp att lasta, så vinkade vi av Maria och Jessi och tittade på Cobbar. Sen var det Chihuahuornas tur att bli beundrade och klappade en lång stund och slutligen fick vår Kungspyton Ossian komma fram och eftersom det är strängeligen förbjudet med reptiler i Norge så undrar jag om det inte var han som väckte mest beundran!!

Efter fotografering så åkte dom vidare i natten,dagen därpå skulle dom ner till Annika och lämna av Rosinas Last Storm och Gro skulle hämta sitt svarta cobsto som hon köpt  av henne.

Linda och jag tittade på Heulwens juver innan vi gick in, och nu har hon "pärlor" !!!

Det kanske blir föl någon gång!!!

Av Susanne Lindh - 3 april 2009 22:20

Sent på Torsdag kväll bjöd jag in norska Linda att bo hos mig om hon ville komma på Svenska premieringen och det nappade hon på, så tidigt i morse blev det bestämt att hon och hennes två pojkar skulle på tur till Sverige.

Jackpot ska få åka ensam på utställningen. Orsakerna är flera; dels så kan jag åka själv och min gubbe får vara hemma och köra över vallen med 100-pinnars harven som han längtar efter att få göra, dels så är Brenin lite tunn och så får dom lära sig att göra saker utan varandra hela tiden, att det blev sent på kvällen innan jag kom igång att bada Jackpot var oxå en orsak.

Han var så snäll att bada Jackpot och brydde sig inte om att jag skrubbade på benen och under magen!! Sen tog jag några tag med raspen på hovarna oxå. Vid det laget hade Linda anlänt, och eftersom hon är hovslagare så fick jag en bedömmning på mitt arbete. Linda ville fortfarande ha någonstans att sova så hon sa att det såg bra ut, ha ha.

Sen var det guidad Cob-tur och Baileys tills klockan var 3!!!!!

Ovido - Quiz & Flashcards