linnerstuteri

Direktlänk till inlägg 20 april 2009

Stoföl!!

Av Susanne Lindh - 20 april 2009 00:34

Var ute och tittade till Bess, som försökte låtsas som om hon inte ens är dräktig, men det är hennes tredje föl hos oss så jag börjar lära mig henne nu och hon brukar läcka mjölk i 2 dagar och sen föla så jag beslöt att kontra med att vara ill-listig jag oxå så jag släckte lampan och gick in i en timme och det gjorde susen, för när jag smög ut igen efter en timme så hade hon precis fölat och låg fortfarande ner. Nu är ju Bess en gammal vildhäst så hon reste sig genast när jag kom. Jösses för en stor unge, jag behövde knappt titta vad det var för sort, men för första gången har inte Bess gått över tiden som hon brukar, så jag lyfte på svansen och kollade, hm så brukar det väl inte se ut, kollar igen, är det, kan det verkligen vara ett sto!! Det ser faktiskt så ut, fux med 4 vita och Charlie-bläs. Lilla gumman vad jag har väntat på dig säger jag högt och då gnäggar hon jätte-högt, det var så sött så jag blev lite rörd.

Sen ska jag hjälpa älg-kalven upp med sina långa ben och det går till slut, men då är Bess ganska olycklig över att hon inte får vara vildhäst i fred så jag avlägsnar mig. Klockan är 01.40 när jag kommer in, jag ställer klockan på 02.30 och somnar som en död. Kravlar mig ut och ser att Bess nu har blivit ren,men ungen har inte ätit. Hon är pigg och stark men förstår inte riktigt var mjölkbaren är och suger som en besatt på sidan på Bess, och på mig när jag kommer in och på boxväggen och krubban och så vidare.

Bess blir väldans nervös när jag ska locka fram ungen till juvret och går undan och snurrar runt. Och inte vill hon bli fångad heller. Så vi snurrar omkring en stund och sen ringer jag in och väcker den stackars gubben. Och precis när jag gjort det får jag tag i Bess och binder henne och lockar fram fölis,så när den stackars gubben kommer ut, efter att fått leta rätt på en jacka för jag har hans på mig, så diar ungen. Men han får titta så jag inte sett fel utan att det är ett stoföl, och då blir Bess sur för hon tycker att det här är kvinnogöra så hon vänder baken åt utbölingen. Då tycker nog min gubbe att hans liv består av argsinta otacksamma fruntimmer så då går han in och lägger sig.

Och jag oxå. Bess missade min födelsedag med en timme, Linners The Boss är född den 19 april så den gången prickade hon perfekt. Men jag klagar inte ; )

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Lindh - 27 november 2010 20:45

Ibland undrar man mer än vanligt om man har en skruv lös, och jag kan säga att idag, när min gubbe och jag påpälsade till ögonbrynen, gick ut och började gräva fram gamla staketet för att sätt upp nytt, och det var 40cm snö, nästan -10 grader, snöfal...

Av Susanne Lindh - 24 november 2010 23:08

Försov mig i morse och blev väckt av att min veterinär ringde och frågade om vägarna var farbara. For upp och började kika ut genom fönstren, helt väck och nyvaken! Och tänkte att eftersom ingen annan var hemma så var det nog ok. Kl 8.00 var min gu...

Av Susanne Lindh - 22 november 2010 23:30

Har varit rejält sliten idag, man börjar tydligen bli gammal!! Var fortfarande full av inspiration efter Mr Millers föredrag och det kliade i fingrarna att träna uppställning, så Jackpot fick bli försökskanin, alla som känner mig, vet att säga att ...

Av Susanne Lindh - 21 november 2010 23:45

Så var man hemme igen efter avelskonferensen. Har haft en superhelg!!! Trevligt rese-sällskap av Micksarna, intressanta föredrag av Mr Miller som nog inte insåg vilken akut "trimmnings kris" som utbröt hos alla deltagarna, jag tror nog att jag kan ta...

Av Susanne Lindh - 18 november 2010 00:15

Kom hem sent i natt från jobbet och gick givetvis och väckte dom stackars nya Nebo fölen!! Med tanke på dom urusla bilderna som min familj i största välvilja mailat mig så väntade jag mig några krumma och märkliga vrak! Men blev mycket positivt överr...

Ovido - Quiz & Flashcards