linnerstuteri

Direktlänk till inlägg 18 april 2009

Nätlös på flera sätt!

Av Susanne Lindh - 18 april 2009 22:49

I dag klev jag upp klockan 6 och sprang bort till stallet för att se om Bess frångått sin vana att läcka mjölk i flera dagar innan hon fölar, men hon gillar tydligen det för där fanns inget föl. Fodrade alla och släppte ut årings killarna, och så ut med stona och leda fölen i grimma.

Tog in Annelies ston och Celebration var väl sådär intresserad. Laura var betydligt mer  lättcharmad så lagom tills Poda mannen, Lasse, dök upp var hon betäckt och tillbaks i hagen med sin kompis.

Så började vi med att sätta stolpar till hundarnas staket. En sån stolpslagare som man sätter på hydralen på traktorn skulle alla hästmänniskor få i födelsedags present. Så smidigt, och rakt blev det oxå, fantastiskt!! Tyvärr gick det inte så fort som jag hade hoppats på, men det var ju ganska mycket nät som skulle upp, 175 meter ungefär. Under vägen så kom vi på att vi behövde grindar lite här och där och då blev det ännu mera jobb. Jag rycktes med och kom jag på den lysande idén att jag ska spika grindarna själv.

Jag skulle bara gå in på nätet och finna några bra ritningar så...Ja just det gå in på nätet ja, när vi nu hade en sådan makalös manick hemma så vore det ju smart att räta upp staketet till paddocken, för den har aldrig blivit sig lik efter att två träd ramlade över staketet när Gudrun härjade som bäst eller värst var det nog. Så vi körde in i paddocken och glömde av att "tornet" till stolpsättaren var ganska högt. Högt nog att riva med sig telekabeln, så det var det nätet det. Jag blev dessutom påmind att jag hade Welsh Sec A hingst när den sattes upp för när stolparna var rätade och nedslagna var den skratt-retande låg till en Cob hingst. Blir till att sätta el- tråd överst.

I kväll när Bess kom in var hon svart och kladdig på bakbenen av mjölk, ska titta till henne i natt för säkerhets skull. Hoppas, hoppas på ett stoföl!!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Lindh - 27 november 2010 20:45

Ibland undrar man mer än vanligt om man har en skruv lös, och jag kan säga att idag, när min gubbe och jag påpälsade till ögonbrynen, gick ut och började gräva fram gamla staketet för att sätt upp nytt, och det var 40cm snö, nästan -10 grader, snöfal...

Av Susanne Lindh - 24 november 2010 23:08

Försov mig i morse och blev väckt av att min veterinär ringde och frågade om vägarna var farbara. For upp och började kika ut genom fönstren, helt väck och nyvaken! Och tänkte att eftersom ingen annan var hemma så var det nog ok. Kl 8.00 var min gu...

Av Susanne Lindh - 22 november 2010 23:30

Har varit rejält sliten idag, man börjar tydligen bli gammal!! Var fortfarande full av inspiration efter Mr Millers föredrag och det kliade i fingrarna att träna uppställning, så Jackpot fick bli försökskanin, alla som känner mig, vet att säga att ...

Av Susanne Lindh - 21 november 2010 23:45

Så var man hemme igen efter avelskonferensen. Har haft en superhelg!!! Trevligt rese-sällskap av Micksarna, intressanta föredrag av Mr Miller som nog inte insåg vilken akut "trimmnings kris" som utbröt hos alla deltagarna, jag tror nog att jag kan ta...

Av Susanne Lindh - 18 november 2010 00:15

Kom hem sent i natt från jobbet och gick givetvis och väckte dom stackars nya Nebo fölen!! Med tanke på dom urusla bilderna som min familj i största välvilja mailat mig så väntade jag mig några krumma och märkliga vrak! Men blev mycket positivt överr...

Ovido - Quiz & Flashcards