linnerstuteri

Direktlänk till inlägg 13 februari 2010

I´m back!!!

Av Susanne Lindh - 13 februari 2010 20:50

Jag har varit en riktig slappis med mitt bloggande, men ska nu försöka bättra mig. Stort tack till alla er som pushat mig och sagt att ni saknar galenskaperna jag skriver!!


Jobbar på en plattform som står i ett varv nuförtiden och det gör att även offshore rotationen rök, och jag jobbar nu 12-9 istället för 14-21. Det innebär i praktiken att jag med resor på 12-13 timmar, är hemifrån 13 dagar och hemma 8. Trist och jobbigt för en latmask som är van att jobba 14 dagar och vara hemma 21. Jag tycker att jag aldrig träffar min familj eller mina djur. MEN jag är glad och tacksam att jag har jobb i dessa tider, och dessutom ett jobb jag ser fram mot varje morgon väckar-klockan ringer. Familjen har varit fantastisk och skött alla mina djur exemplariskt.


Vi har under dom här "tysta" månaderna sålt vårt sto som var kvar på Nebo, dels för att jag har förköpt mig ganska kraftigt med ny Boj transport, Draken och nya staket till både hästar och hundar och dels för att jag ville behålla båda stofölen som jag fick efter Charlie. Nancys Victoria är såld till Tyskland och det svider fortfarande en del, Hayley är ju hos goda vänner så hon känns inte förlorad och så vet jag ju att hon är avgudad av nya ägarna, men det skulle inte förvåna mig om hon får ett knallfint brunt stoföl och jag själv bara får fuxiga hingstar efter Jack. Enda trösten då är att jag unnar Bitte och Anders att få det eftersom dom har varit mina vänner i 15 år och tagit så väl hand om alla ponnyer dom köpt av mig under dom åren.


En helg när jag var uttråkad och tyckte synd om mig själv för att jag inte var med på SWFs avelskonferens,råkade jag ringa till England och köpa ett sec B hingstföl som kom med Owen i December.Svart och väldigt välstammad, och förhoppningsvis något att spara för att visa som hingst, annars en mycket trevlig ridvalack  med sitt fantastiskt milda och tillits fulla sätt. Så nu har min flicka helt plötsligt 2 sec B ettårs-hingstar, sin Symphony och Simberg Sharon, som vi har på lån från Ingrid Hagberg, stuteri Sting. Ibland knorrar jag och säger att det finns väldigt mycket sec B för att vara ett Cob stuteri, men jag är väldans glad i B-gengen som jag kallar dom (Norska för Björnligan).


Annars har vintern oss i ett järn grepp, alla har vintertäcken på sig, för vi har haft hela veckor med -25-30 på nätterna, i och för sig bra träning, men väldigt tidsödande eftersom dom måste kollas så dom inte skaver och alla gjordar och bensnören sitter som dom ska.


Vår lilla fodertik, Cara Mia AKA Lilla Räv, har haft sin kull med valpar, det blev en flicka och två pojkar, som besiktigades i Göteborg på Västra Djursjukhuset, och gick galant genom veterinär besiktningen utan anmärkningar. Så nu är valparna levererade och Räven är vår. Vi ska vänta ett löp och sedan ta en egen kull på henne, för det var fasen så tomt och sorgligt när alla åkte.

    

Myrddin har äntligen börjat växa ikapp nu och ser väldigt trevlig ut och rör sig riktigt bra. Jag är väldigt glad att jag inte sålde han på min hästrea som jag tänkte, och nu kommer han dessutom väl till pass när Jackpot ska stanna hemma.

Draken har blivit en tjockis och växt ur sitt Mark Todd täcke och har sagt till mig att han vill ha ett likadant men 145cm istället. Så jag ska se vad jag kan skrapa ihop till.

Ja det var en liten uppdatering, fortsättning följer som det så vackert heter.....

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Lindh - 27 november 2010 20:45

Ibland undrar man mer än vanligt om man har en skruv lös, och jag kan säga att idag, när min gubbe och jag påpälsade till ögonbrynen, gick ut och började gräva fram gamla staketet för att sätt upp nytt, och det var 40cm snö, nästan -10 grader, snöfal...

Av Susanne Lindh - 24 november 2010 23:08

Försov mig i morse och blev väckt av att min veterinär ringde och frågade om vägarna var farbara. For upp och började kika ut genom fönstren, helt väck och nyvaken! Och tänkte att eftersom ingen annan var hemma så var det nog ok. Kl 8.00 var min gu...

Av Susanne Lindh - 22 november 2010 23:30

Har varit rejält sliten idag, man börjar tydligen bli gammal!! Var fortfarande full av inspiration efter Mr Millers föredrag och det kliade i fingrarna att träna uppställning, så Jackpot fick bli försökskanin, alla som känner mig, vet att säga att ...

Av Susanne Lindh - 21 november 2010 23:45

Så var man hemme igen efter avelskonferensen. Har haft en superhelg!!! Trevligt rese-sällskap av Micksarna, intressanta föredrag av Mr Miller som nog inte insåg vilken akut "trimmnings kris" som utbröt hos alla deltagarna, jag tror nog att jag kan ta...

Av Susanne Lindh - 18 november 2010 00:15

Kom hem sent i natt från jobbet och gick givetvis och väckte dom stackars nya Nebo fölen!! Med tanke på dom urusla bilderna som min familj i största välvilja mailat mig så väntade jag mig några krumma och märkliga vrak! Men blev mycket positivt överr...

Ovido - Quiz & Flashcards