linnerstuteri

Direktlänk till inlägg 3 juni 2009

Verkningar och Härja-resa

Av Susanne Lindh - 3 juni 2009 13:00

Idag var Symphony jääätte brunstig, så hon fick åka till Stuteri Lillemon och träffa Telynau Souza. Tyvärr var Susanne på väg att hämta sin gubbe så vi hann inte titta så mycket på hennes ponnys, men jag har blivit lovad rundtur när jag hämtar Symphony och det ser jag fram emot väldigt mycket. Susannes fina cobsto Himlabackens Pim-Pim har iallafall ett knallfint brunt hingst föl efter Charlie. Jag glömde telefonen i bilen, men ska försöka komma ihåg att ta bilder nästa gång.

Hemma tog vi in ettårs hingstarna för att verka dom. Myrddin var så snäll att man lätt kunnat tro att han var 10 år och vallack, men jag vet att Wiveca inte lämnar något åt slumpen så han är van att lyfta fötter sedan späd ålder. Myrddins mamma, Beech-Hay Myth såldes till Wiveca, med förbehållet att fölet i magen skulle tillbaka till mig, eftersom hans mamma är ett jättefint sto med bra stam som köptes in för att Nebo Prince fanns i stamtavlan. Myth är ett jättesnällt sto, men hon vill gärna ha massa uppmärksamhet och bli riden och pysslad med massor, och det har jag svårt att kunna ge för jag har så mycket hästar och vill lägga mest krut på unghästarna inte på ett avels-sto. Hos Wiveca på Stuteri Hallebo så får Myth vara i fokus hela tiden och rids och pysslas med hela tiden så det passar henne ypperligt. Nu hade jag ju hoppats på ett stoföl, men ett svart eller gulsvart hingstföl med 4 vita är ju inte det sämsta heller!!

Jackpot är snäll men ganska rastlös, men det gick bra det oxå. Brenin är ju lite försiktig,men så gullig och förklarar du bara vad du vill så är han super, super snäll. Enda med han är att han har så kraftiga ben och stora hovar så jag har svårt att få händerna till att räcka till, men min snälle gubbe rycker in och håller åt mig, kliar ponnyer när dom börjar tröttna och håller ben när min rygg säger ifrån, han får mest skäll och klagomål för att han gör fel, men konstigt nog hjälper han mig igen!

Det här med att verka själv kommer att lägga mig i en förtidig grav!! Men ponnyerna blir väldigt snälla att lyfta hovarna på, eftersom det tar mig ca 30 min att verka 1 ponny!! Nu är det bara bak kvar på Brenin så ska dom få beta av sista fållan hemma och sedan ledas ivag på sitt sommar bete.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Lindh - 27 november 2010 20:45

Ibland undrar man mer än vanligt om man har en skruv lös, och jag kan säga att idag, när min gubbe och jag påpälsade till ögonbrynen, gick ut och började gräva fram gamla staketet för att sätt upp nytt, och det var 40cm snö, nästan -10 grader, snöfal...

Av Susanne Lindh - 24 november 2010 23:08

Försov mig i morse och blev väckt av att min veterinär ringde och frågade om vägarna var farbara. For upp och började kika ut genom fönstren, helt väck och nyvaken! Och tänkte att eftersom ingen annan var hemma så var det nog ok. Kl 8.00 var min gu...

Av Susanne Lindh - 22 november 2010 23:30

Har varit rejält sliten idag, man börjar tydligen bli gammal!! Var fortfarande full av inspiration efter Mr Millers föredrag och det kliade i fingrarna att träna uppställning, så Jackpot fick bli försökskanin, alla som känner mig, vet att säga att ...

Av Susanne Lindh - 21 november 2010 23:45

Så var man hemme igen efter avelskonferensen. Har haft en superhelg!!! Trevligt rese-sällskap av Micksarna, intressanta föredrag av Mr Miller som nog inte insåg vilken akut "trimmnings kris" som utbröt hos alla deltagarna, jag tror nog att jag kan ta...

Av Susanne Lindh - 18 november 2010 00:15

Kom hem sent i natt från jobbet och gick givetvis och väckte dom stackars nya Nebo fölen!! Med tanke på dom urusla bilderna som min familj i största välvilja mailat mig så väntade jag mig några krumma och märkliga vrak! Men blev mycket positivt överr...

Ovido - Quiz & Flashcards